Tematem artykułu będzie obraz kobiety w liryce Artura Ilgnera, szczególnie w jego "Pieśniach triesteńskich", stanowiących pod tym względem połączenie pewnych tropów kulturowych, zaczerpniętych z erudycji oraz doświadczeń pisarza. Jest to obraz fascynujący i ... kontrowersyjny.
Anna Janicka –dr. hab., adiunkt w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski Uniwersytetu w Białymstoku.
Zainteresowania naukowe:
literatura polska II połowy XIX wieku, twórczość Gabrieli Zapolskiej, refleksja feministyczna.
Ważniejsze publikacje:
Sprawa Zapolskiej: skandale i polemiki, Białystok 2013.
Tajemnica progu. Dojrzewanie w „Grzechach dzieciństwa” Bolesława
Prusa, w: „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, rok IV (XLVI) Warszawa 2011.
„Czytając ponownie”. Czesław Miłosz i pisarze białorusko-litewskiego pogranicza: Józef Weyssenhoff, Maria Rodziewiczówna, Włodzimierz Korsak, w: Czesława Miłosza „północna
strona”, red. naukowa M. Czermińska, K. Szalewska, Gdańsk 2011.
Eliza Orzeszkowa – Maria Konopnicka. Dwugłos o kwestii kobiecej, w: Twórczość Elizy Orzeszkowej w estetycznej przestrzeni współczesności, red. S. Musijenko, Grodno 2011.
|