|
Wykład Zbigniewa Moździerza |
współfinansowany przez Urząd
Miasta,
odbył się 25 lipca
w Galerii "Pod Aniołem"
|
|
Spytaliśmy nieco przewrotnie pana
Zbigniewa Moździerza o „style zakopiańskie”.
Nie po to, aby pisać historię sztuki na nowo,
ale aby zgłębić przyczyny powstawania wytworów
kulturowych, drogi, jakimi zmierzają poszczególne
myśli łącząc się w system, oraz sposoby ich
realizacji. W architekturze wzajemną relację
między formą a zmianą widać chyba najlepiej,
najbardziej namacalnie. Pewne założenia powstają,
ewoluują i odchodzą w zapomnienie, czasami
aby powrócić. Porównując początkowy i późny
gotyk, czy surowy i dekoracyjny barok, zauważalna
jest istotna zmiana pomimo zachowanej formy. Forma
jednak też się zmienia, przenikają się
nawzajem różne sposoby postrzegania. Styl jest
zmienny w czasie. I ani się obejrzeć jak
jest już coś innego niż było pierwotnie.
|
„Style zakopiańskie”
mają sugerować wielowątkowość danego założenia
teoretycznego oraz jego realizacji materialnych. W
szczególności jest to chęć uchwycenia genezy
zjawiska zakopiańszczyzny oraz opisania jego
przemian. Nasz wykładowca z Muzeum Tatrzańskiego
wedle tej metody prezentował swój wywód, bogato
odnosząc się do przykładów rabczańskich.
Styl
„witkiewiczowski” stworzył Stanisław
Witkiewicz. To stwierdzenie jest o tyle
nieoczywiste, że niektórzy historycy sztuki, za
Jackiem Woźniakowskim twierdzą, że Witkiewicz
był wtórny do amerykańskiego architekta
Henriego Richardsona. Zbigniew Moździerz broni
tezy, że to sam Witkiewicz był autorem stylu
zakopiańskiego, ale inspirował się przemianami
w sztuce swojego czasu. Główną inspiracją był
styl ruski, z którym poznał się podczas
studiów w Petersburgu. W nim pewnie miał
okazję zobaczyć wykorzystanie zdobień sprzętów
codziennych w dekoracji budynku. W Rosji
przekonał się, że zdobienie łyżnika, może być
zdobieniem willi. Zaopatrzony w podbudowę
teoretyczną i ze znajomością architektury Żmudzi
oraz zachodniej Syberii przystąpił do realizacji
swoich zamierzeń w Zakopanem. |
Zbigniew Moździerz
|
Styl zakopiański miał być stylem
narodowym. Wykorzystując pierwowzór chałupy
góralskiej, która wedle założeń teoretycznych była
przetrwałą do naszych czasów prapolską architekturą,
Witkiewicz zaprojektował willę „Kolbę”,
która miała być programowym budynkiem obrazującym
przejście od chałupy góralskiej do willi zakopiańskiej
(tak było przed przebudową willi).
Styl zakopiański zmieniał się, jego
cechą charakterystyczną stała się symetria. W
okresie międzywojennym bratanek Witkiewicza i kuzyn
Witkacego, Jan Witkiewicz Koszczyc stworzył wiele
ciekawych realizacji wzorując się na stylu zakopiańskim
w różnych miejscach Polski. W tym czasie mówi się
o stylu zakopiańskim II. Po II wojnie świetnie połączono
lokalny charakter budownictwa z ideologicznie wymaganą
podbudową tworząc styl neozakopiański. Nazwisko Anny
Górskiej dzięki projektom m.in. schronisk w Dolinie Kościeliskiej,
Pięciu Stawów czy na Turbaczu, trwale wpisało się w
historię architektury.
tekst i foto Jan Ceklarz
|
Zebranych przywitał, a na zakończenie
zaprosił na kolejne wykłady przezes SKG Jan Ceklarz.
foto Katarzyna
Ceklarz
|